Levných fanoušků je jako kapek v moři. Jsou ale k ničemu.

Levných fanoušků je jako hub po dešti. Jsou ale k ničemu.

„Tak jsem to udělala. Nakoupila jsem fanoušky a teď nevím, co s nimi. Nějaká ženská ze Slovenska mi nabídla, že za pouhých 90 euro přivede na můj Facebook minimálně tisíc fanoušků. Tak jsem jí kejvla a teď mám na profilu nějaký podezřelý cizince, který nevypadají, že by je zajímaly moje módní výrobky. Ta ženská mi navíc vyhrožuje, že pokud jí nezaplatím, tak mě zažaluje. Já ale nevím, za co jí platit, když jsou mi ty lidi k ničemu.“ #Truestory

Tak tohle je příběh, který napsal sám život, jak by řekli v nejmenovaném pořadu. Divila jsem se, že v dnešní době online osvěty se ještě něco takového může stát.  Může a možná je to příběh, který se stal i Vám anebo se může stát. Pokud jste zatím nenakoupili, jsem ráda, že Vás můžu varovat. Je totiž jedno, jestli chcete online prodávat koňská sedla, panenky nebo výlety vzducholodí. Pravidlo číslo jedna bude totiž vždycky znít:

#Pravidlo č. 1: Nikdy, ale opravdu nikdy nenakupujte žádné pochybné fanoušky od ještě pochybnějších lidí.

Takhle jednoduše svět sociálních sítí, ale ani nic v životě, zkrátka nefunguje. Facebook se pro Vás může stát zajímavým propagačním kanálem až teprve tehdy, vybudujete-li si na něm kvalitní fanouškovskou základnu. Možná se ale ptáte, co si pod uvedenými pojmy představit?

#Pravidlo č. 2: Kvalitní fanouškovská základna je tvořena pouze lidmi, kteří mají (mohli by mít) o Váš výrobek, službu, značku či firmu zájem.

Logika věci je tedy jednoduchá. I na Facebooku musíte oslovovat svou cílovou skupinu a usilovat o to, aby se co nejvíce lidí z cílové skupiny stalo Vašimi fanoušky.

$Příklad za všechny prachy: Když máte salón se svatebními šaty, určitě nebudete budovat fanouškovskou základnu plnou chlapů ve věku 60+. Ti se prostě nikdy nevdají!

No jo, co se ale stane, když jste už pochybné fanoušky nakoupili? Pravděpodobně bude následovat snížení dosahu Vašich příspěvků. Vaše příspěvky totiž nejsou zobrazovány všem fanouškům, ale jen malému procentu. Dříve tomu tak nebylo a příspěvky se zobrazovaly všem, jenže s rozšířením Facebooku a zahlcením jeho uživatelů informacemi od narůstajícího počtu přátel s nově založenými profily, musel Facebook dosah příspěvků omezit. Dnes se to malé procento lidí, kterým se Váš post zobrazí v News Feedu, může ještě snížit, když na Vaše příspěvky nikdo nereaguje. To se samozřejmě stane, když jsou fanoušky lidé, kteří nejsou Vaše cílovka.

#Pravidlo č. 3: Smazat pochybně nakoupené fanoušky z Vašeho profilu nemůžete. Můžete ale smazat Váš profil a založit nový. Další možností je akvizice kvalitních fanoušků prostřednictvím Facebook reklamy.

Smazání profilu je tou nejradikálnější věcí, ale doporučuji ho v případě, že procento platných fanoušků je mizivé. V případě, že máte i velké zastoupení kvalitních fanoušků, fanoušky k ničemu ignorujte. A zkuste spustit Facebook reklamu k akvizici nových. O Facebook reklamách ale až příště.

Autor: Kateřina Komorousová